Etherlords is een op fantasie gebaseerde turnbasedstrategie en kaart-duellerende serie voor de PC, door de Russische ontwikkelaar Nival Interactive. De eerste game werd op 12 november 2001 door Ravensburger interactive Media gepubliceerd onder hun volwassen game label Fishtank Interactive. Voor de wereldwijde release werd het uitgebracht in Rusland (9 november 2001) als Demiurges. Het werd twee jaar later gevolgd door een vervolg, Etherlords II , dat in Europa werd gepubliceerd door DreamCatcher Interactive en in Noord-Amerika door Strategy First. Nival heeft verklaard dat een derde game niet uitgesloten is, maar tot nu toe is er niets aangekondigd.
De game is voorzien van een op kaarten gebaseerd duelsysteem dat zwaar leent van Magic: The Gathering. Hoewel de game kan worden gespeeld in een pure duelleermodus, komt de grootste aantrekkingskracht van Etherlords voort uit de scenariomodus die een strategie / avonturenkaart gebruikt, vergelijkbaar met die van Heroes of Might en Magic. Nival werd later de ontwikkelaar van HOMM 5.
Maker: Nival Interactive
Uitgever: Ravensburger Interactive Media
Platform: Microsoft Windows, Steam
Releasedatum: 12 November 2001
Genre: Kaartgevecht, Turn-Based strategie/tactiek
Speelwijze: Singleplayer en Multiplayer
Verhaal
De wereld wordt bestuurd door een kracht die bekend staat als Ether en hij wordt gehanteerd door de vertegenwoordigers van chaos, kinetiek, synthese en vitaliteit. De leiders van de vier facties strijden om de suprematie, met als uiteindelijk doel de transcendentie in de legendarische Witte Heer, de meester van alle ether.
In Etherlords I kunt u kiezen uit twee campagnes: Kinet / Vital of Chaot / Synthet. Sommige kaarten worden gedeeld tussen de twee campagnes en u neemt eenvoudig de rol aan van welke factie u hebt geselecteerd. De laatste missie is zo'n missie. Het vereist ook dat je breekt met je bondgenoten en een enkele factie kiest, en dus een enkele avatar, om de Witte Heer tegemoet te treden. De Witte Heer zelf, die een meester is van alle ether, maakt gebruik van spreuken van verschillende scholen. Met name gebruikt hij een kaartspel dat zwaar is op synthetische spreuken, aangevuld met topkeuzes van de andere scholen. Bij het verslaan van de Witte Heer stijgt de overwinnaar op en wordt de nieuwe Witte Heer.
In Etherlords II keert Diamanda op mysterieuze wijze terug uit de nevelen van de legende. Ze werd terloops genoemd aan het einde van de Kinet / Vital-campagne in Etherlords I. Een Kinet-held die door de Synthets werd gevangengenomen voor experimenten, ze verschijnt nu als een hybride Kinet / Synthet die de Pale Plague verspreidt, een sinistere ziekte die wezens afvoert van hun energie. Je begint het spel als de Vitals of Chaots, en in een draai, elk van deze facties campagnes leidt tot de campagnes van hun vijanden - dus de campagnes zijn effectief een keuze tussen Vitals / Synthets of Chaots / Kinets. Na het voltooien van de hoofdcampagnes speel je dan als Diamanda. Hier ontdek je dat de kracht achter de Pale Pest eigenlijk de regerende Witte Heer is, die voor eeuwig aan de macht wil blijven en dat alleen kan doen door de wereld met de Pale Pest te begaan. Diamanda is opgestaan als een dwaze slaaf voor dit doel, maar ze herstelt uiteindelijk haar zelfgevoel en maakt het ultieme offer om de plannen van de Witte Heer te stoppen.
Rassen
Er zijn vier facties in Etherlords. De Kinets en Vitals kunnen worden beschouwd als de protagonisten, terwijl de Chaots en Synthets als de antagonisten kunnen worden beschouwd, zoals vertegenwoordigd in de kunststijl van elke factie en de campagnes voor één speler. Vier rassen domineren de landen van de Etherlords. Elke race heeft zijn voordelen, en elk heeft zijn ambities, maar ze willen allemaal domineren. Van de Vitalen afgestemd op naturen en gratie, op de vulgaire Chaots, omvatten de rassen alle kleuren van Ether.
Chaots
Ras van Ether en Chaos
De Chaots zijn een stamras van brutale krijgers. Hun verbinding met vuur en bliksem wordt vertegenwoordigd door een veelvoud van spreuken die directe schade toebrengen aan schepselen. Veel voorkomende Chaos-schepsels zijn kobolds, orcs, ratten en vleermuizen. Sommigen zeggen dat de Chaots de meest krachtige helden van allemaal zijn. Maar degenen die zo spreken, zouden ongelijk hebben. Want het is niet zo dat Chaots machtiger zijn dan andere rassen, maar eerder dat hun kracht vulgair is. Chaots geloven in de aanval en gebruiken hun krachtige spreuken en onheilige bezetter om een oneindige aanval op hun vijanden te ontketenen.
Kinets
Ras van Ether en Beweging
De Kinets zijn koninklijke, gevleugelde wezens met een associatie met lucht en water. De Kinets bezitten een arsenaal aan spreuken die vijandige acties uitstellen, inclusief de wegwerpeffecten. Dit is enigszins nodig omdat alle goedkope wezens van de Kinet slechts 1 of 2 punten taaiheid hebben. Veel voorkomende kinetische schepsels zijn aviaks (vogelmensen), geesten en lamia (naga). Slank en snel, de Kinets geven de voorkeur aan snelheid boven brute kracht. Ze zijn een intelligent ras en waarderen kennis over geweld, en hun bondgenoten - van de aviaks tot de Lamias - voelen hetzelfde. Een Kinet-held pareert de aanvallen van zijn tegenstander en draagt hem met eindeloze tegenaanvallen tot zijn tegenstander ten onder gaat.
Synthets
Ras van Ether en Synthese
De Synthets zijn cyborgs en als zodanig gebruiken ze machines en technologie. Hun spreuken maken gebruik van biologische aanvallen die gestaag schade veroorzaken in de loop van de tijd. Synthetische wezens zijn mechanisch, en veel voorkomende soorten zijn wormen, mechs en zelfs dinosaurussen. De Synthets zijn een vreemd ras, een deelmachine, een deel mens - een ras van levende wezens dat de levenden de dienst weigert ten gunste van de machine. Als zodanig beschouwen ze hun bondgenoten als de vreemde, pseudo-machines van het Etherlords-universum. Van snelle Wurms tot de krachtige Cutters, het veld Synthets een vreemd maar agressief leger.
Vitals
Ras van de ether van vitaliteit
De Vitals zijn een druïde volk dat een affiniteit heeft voor planten en insecten. Uitbarstingen van ether laten hen sneller grotere spreuken werpen. Ze hebben ook veel spreuken om het leven te winnen. Wezens met gemeenschappelijke vitaliteit omvatten teken, boomteelt en bijen. De vitalen zijn van de natuur zelf en liggen dicht bij de stroming die door de groenbladerige bossen stroomt en sprekende beekjes. Een goed uitziende mensen, de Vitals vertrouwen op de magie van de natuur vanwege hun kracht en claimen de wezens van het bos - van het kruisje tot de slang - als hun bondgenoten. Hun aanvallen zijn gebalanceerd, gebruikmakend van zowel een slimme verdediging als meedogenloze aanval.
Etherlords een gouwe ouwe maar een te gekke en makkelijk spelende game, ik zou zeggen probeer
hem eens wie weet wat je er van vind, ik heb er van genoten.